Followers

Monday, 21 October 2013

::resepi:: roti jala yang simple dan sedap ~







masa raya haji haritu saya ada buat rori jala
sebelum subuh dah start menjala sebab nak makan sbelum solat raya
resepi dari my bonda tersayang



bahan2:
1 kg gandum cap 1 malaysia..hihi
1 tin susu cair
2 biji telur
1 jug air.. lupa nak sukat brape liter =)
1/2 sudu teh garam
sedikit pewarna kuning
botol muncung 3


cara2:


masukkan semua bahan2 sekali harung..pastu kacau sebati
ni kerja orang malas.. jangan tiru
kalau boleh, pukul la dulu telur tu, pastu baru masukkan bahan2 satu persatu
masukkan air tu sampai kepekatan yang sesuai
agak2 je la..hehe



tapis untuk hancurkan tepung yang berketul-ketul tu
nak elakkan dari botol tersumbat nt



dah tapis, masukkan dalam botol ni
guna botol ni lagi senang, x de nak tumpah-tumpah masa nak 'menjala' nt




pastu 'jala' lah atas kuali leper
bentuk ikut suka hati nak bulat ke petak ke




dah masak tu.. lipat2 n gulung







tadaa.. dah siap 




pastu g buat kuah nak makan ngan roti jala nih
gulai ke serawa ke.. pape pun boleh


=]

8 comments:

  1. Sedapnya... kakak kalau roti jala tak cukup segulung-dua. Mesti nak kena 4-5 gulung baru puas hihi..

    ReplyDelete
  2. the most cutest roti jala!! yumm.... :)

    ReplyDelete
  3. Salam. Corak roti jala itu kelihatan kemas..
    Ermm sedapnya...

    ReplyDelete
  4. cantik plak bila bt petak2 cmtu =) pasti sedap bila mkan dgn kari n kuah lemak manis

    ReplyDelete
  5. dtg singgah n follow.... lama xmkn roti jala

    ReplyDelete