Followers

Thursday 7 March 2013

pengalaman pertama masuk klinik


ni cerita semalam punya
minggu ni adalah minggu ke-3 kuliah
so, minggu ni kumpulan saya plak yang masuk klinik
klinik primer 1 namanya..

'my 1st ever clinic-most wonderfull experience'

sepatutnya minggu ni
pelajar boleh bawa pasakit sdiri
boleh bawa kawan2 atau sedara mara

dan saya dah janji ngan zu(gilopalolife.blogspot.com)
suruh dia jadi patient saya
tapi lain plak jadi
sebabnya, en.syah(pembantu tadbir di klinik)
tersalah ambik patient luar
kebiasaanya petang rabu klinik tutup untuk patient luar
sebab 4th year ada kelas n pentadbiran ada mesyuarat pengurusan

pastu, ngan terpaksa relanyer kenalah beberapa orang 3rd year 
amik patient yg dah datang ni

saya dapat patient lelaki- cikgu umur 46
see.. umur 46 dah tu
of kos la ada presbyope(rabun dekat tuk org tua)

yg jadi masalahnye skrg
saya mana betul2 prepare tuk prebyope patient
dah pada asalnya nk cek kawan sdiri yg tentu-tentunya bukan presbyope

apa lagi
gelabah kaw kaw ler

tapi luaran tetap maintain cool jer
saya main hantam jer buat refraction nak cari kuasa dekat(ADD) 
dengan yakinyer g buat monokular
padahal kena buat kat dua2 mata serentak
hahaha
naseb baik SV x marah


lain2 skill yang masih perlu diperbaiki n ditambah baik adalah
1. retinoskopi-sebabnya cikgu tu ada hyperope+0.25 dan astig/silau tinggi
astig/silau dia lebih kurang -1.25-1.50
asyik la duk nampak refleks yang kejap2 against.. kejap2 neutral dah
adoyaii

2. ujian preliminari - yang ni kena speed up sikit
sebab saya terlebih  masa kat sini



opppst.. belum habis lagi
ada lagi yang lebih mencabar semalam

ok

dah lepas siap cek power mata dan ADD semua
saya suggest la cikgu tu buat spek
dia kata ok lah.. nak buat kat sini terus

sebelum ni saya mana  penah masuk n belajar tentang bilik frame tu
macam mana nak handle pemilihan frame?
acaner nak pilih lens?
harga plak nk kira acaner?
haiya lorrr

dah la cikgu tu pilih frame lama
saya kena kejar masa..
nt kena tolak markah..huhu

last2 dah siap pilih suma n ukur megukur
kira-kira harga total --> rm1000++
gulps!!
terus cikgu tu cancel..hohoho

sampai la masa perbincangan n pemberian markah oleh SV
overall aku dapat 18/50
mesti korang rasa sikit kan
tapi aku dah bangga dah tu dapat banyak tu
hari pertama masuk klinik
dah dapat patient luar

target aku untuk next klinik
biar la dapat >30 per 50
insyallah

=]


p/s: cik meri mak sure awak lebih bersedia dengan segala kemungkinan lepas ni yer.. jangan duk harap dapat patient yg senang2 jer.. kena practise lebih banyak lagi k.. yakin awak boleh n mesti boleh yer.. gambateh!!!

No comments:

Post a Comment